پرش به محتوا

مبارزه با فساد (جلد 1)

فساد اداری، پدیده‌ای است كه در دنیای امروز و بویژه در كشورهای در حال توسعه، به عنوان یكی از مهمترین عوامل در سر راه پیشرفت جامعه، مطرح شده است و این پدیده توانسته صدمات جبران ناپذیری را بر روی سرعت حركت چرخ توسعه جامعه ایجاد كند.

تجربه های به دست آمده در کشور و كشورهای مختلف نشانگر این است كه فساد امری پیچیده، پنهان و متنوع است. از این رو، مبارزه با آن نیز باید امری مستمر، طولانی و پیچیده باشد. درحقیقت، فساد (در ابعاد اداری و ابعاد دیگر جامعه) مانند عفونت است كه اگر به اندام و پیكر جامعه راه یابد، اعضای آن را یكی پس از دیگری عفونی كرده و از كار می اندازد و چه بسا گسترش این عفونت، كل پیكره جامعه را فاسد كند.

تأثیر عوامل گوناگون در شكل‌گیری فساد، به آن ماهیت پیچیده‌ای داده است كه در نتیجه آن بسیاری از برنامه‌های طراحی شده دولتها برای مبارزه با فساد به شكست انجامیده است. تجربیات به دست آمده از اجرای این برنامه‌ها نشانگر این است كه برای حذف یا كاهش این پدیده شوم در نظام اداری كشور، نیازمند برنامه‌هایی هستیم كه با تأثیر بر فرهنگ عمومی جامعه و ابعاد آن همچون آموزه های اسلامی (به عنوان پدیده‌ای كه به طور مستقیم از فرهنگ جامعه تأثیر می‌پذیرد)، پیشگیری از بروز فساد اداری را هدف قرار دهد، به جای آنكه از طریق طراحی رویه‌های تنبیهی و پس از وقوع با آن مبارزه كند، همانگونه كه در دنیای پزشكی تاكید بر این است كه پیشگیری بهتر از درمان است و از این طریق با هزینه كمتر و سریعتر می‌توان به مقصود رسید، در اینجا نیز تاكید می‌كنیم كه آموزه های اسلامی این قابلیت را دارد كه بتواند مانع از بروز بسیاری از جریانات توام با فساد اداری گردد. آموزه های اسلامی از كاركردهای گوناگونی برخوردار است و می‌تواند با معرفی الگوی رفتاری مطلوب به كاركنان، رفتار آنان را كنترل كند، آموزه های اسلامی از طریق تثبیت شیوه‌های مطلوب انگیزش، به رفتار كاركنان جهت می‌دهد. اهمیت آموزه های اسلامی در شكل دادن به رفتار عاملان و كاركنان دولت و القای تعهد درونی در آنان به حدی است كه امیر مؤمنان در كتاب مقدس نهج البلاغه، به مجموعه آن نام آئین حکومت داری را می‌دهد كه می‌تواند باعث شود در افراد نوعی تعهد و احساس مسئولیت نسبت به چیزی به وجود آید كه آن چیز، بیش از منافع شخصی فرد است.

از دید بین المللی نیز دورنمای هر کشور از حیث سلامت اداری باعث جذب و یا دفع سرمایه گذاران خارجی است و مراجعه به گزارشهای بین المللی اسباب تصمیم گیری را در این خصوص فراهم می نماید. چه بسا سرمایه گذاران خارجی که از بیم مضرات فساد اداری کشوری تضمین های سنگینی را طلب نموده و بازدهی سرمایه گذاری خود را شدیداً تحت الشعاع قرار می دهند.

جهت دریافت کلیات کتاب از لینک زیر استفاده کنید.

اشتراک گذاری

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

مطالب مرتبط

هنوز نظری ندارید ، صدای خود را به زیر اضافه کنید!


افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *