پرش به محتوا

زنجیره تامین و لجستیک بین الملل

همچنان که رقابت جهانی‌تر می‌شود؛ نوآوري و خلاقیت نیز از سطح بنگاه – بنگاه بـه سـطح زنجیـره تـأمین – زنجیـره تـأمین جابجا می‌شود. افزایش مزیت رقابتی تنها در صورتی حاصل می‌شود که تمامی بازیگران زنجیره تأمین کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند. مدیریت زنجیره تأمین در برگیرنده تمامی برنامه ریزي‌ها و مدیریت فعالیت‌هایی است که در تـدارك، تـأمین، تبـدیل و هماهنگی‌هاي لجستیکی می باشد. از این منظر، مدیریت زنجیره تأمین شامل همکاري و هماهنگی با شرکاي زنجیـره نیـز کـه می‌توانند تأمین کنندگان، واسطه‌ها، ارائه-دهندگان خدمات شخص ثالث و مشتریان باشند، خواهد بود. در واقع مدیریت زنجیـره تأمین، وظیفه یکپارچه سازي عرضه و تقاضا در داخل و میان شرکتها را بر عهده دارد.

مروری بـر چهار مشخصه زیرساخت¬ ها، استانداردهای فعالیت تامین‌کنندگان، وجود سیستم‌های اطلاعاتی و منابع انسانی (مشـخصات یـک سیسـتم لجسـتیکی پیشـرفته) نشان می‌دهد که دولت‌ها نیز در ارتقای عملکرد لجستیک کشورشان نقش کلیدی دارند. بهبود در سیستم‌های لجستیکی بــا توسعه و رفع موانع اقتصادی همراه است و دولت‌ها باید هر تلاشی بـرای ایجاد سیاست‌های تشویقی جهت کارایی لجستیک کشورشان انجام دهند. خرید و تدارکات به صورت رقابتی، کمک به استاندارد سازی مستندات تجاری، مهندسـی مجدد فرآیندهای آشکار گمرکی و نصب اسـتانداردهای کیفیـت روی محصولات از جمله مهم‌تریـن ایـن تلاش‌ها است. تضمیـن و برقراری امنیت موجودی‌ها، تعیین کدهای کالایی و مکانی، تسهیل سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌های لجستیکی طرف سوم (PL3) و خصوصی‌سازی در مدیریت لجستیک نیز از دیگر سیاست‌های تشویقی دولت‌ها برای کارایی لجستیک کشورشان است.

بـرای این منظور، دولت‌ها باید خط مشی‌ها و سیاست¬هایی از قبیل کمک به توسعه زنجیره‌های مشخص کالا، توسعه خدمات با چند نوع روش حمل ونقل، قرار دهی مشترک مراکز توزیع در هاب‌ها، تسهیل تجارت ترانزیت، ارتقاء و توسعه لیزینگ، برون‌سپاری وظایف حق‌العمل کاری و هموارسازی کمک‌های چندجانبه برای ارتقاء خدمات را دنبال کنند که از آنها با عنوان راه‌حل¬های برتر لجستیکی نام برده می‌شود.

در این کتاب مباحثی تخصصی در حوزه لجستیک مورد بررسی قرار گرفته است. عناوینی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند عبارتند از:

فصل اول- مدیریت زنجیره تامین و لجستیک Supply Chain Management and Logistics

فصل دوم- مدیریت کانال‌های توزیع Distribution channels Management

فصل سوم- لجستیک الکترونیکی Electronic logistics

فصل چهارم- مدیریت حمل و نقل هوشمند Intelligent Transportation Management

فصل پنجم- اتحادیه¬های صادراتی (ایران و بین الملل) Export Unions (Iran and International)

اشتراک گذاری

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

مطالب مرتبط

هنوز نظری ندارید ، صدای خود را به زیر اضافه کنید!


افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *