همچنان که رقابت جهانیتر میشود؛ نوآوري و خلاقیت نیز از سطح بنگاه – بنگاه بـه سـطح زنجیـره تـأمین – زنجیـره تـأمین جابجا میشود. افزایش مزیت رقابتی تنها در صورتی حاصل میشود که تمامی بازیگران زنجیره تأمین کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند. مدیریت زنجیره تأمین در برگیرنده تمامی برنامه ریزيها و مدیریت فعالیتهایی است که در تـدارك، تـأمین، تبـدیل و هماهنگیهاي لجستیکی می باشد. از این منظر، مدیریت زنجیره تأمین شامل همکاري و هماهنگی با شرکاي زنجیـره نیـز کـه میتوانند تأمین کنندگان، واسطهها، ارائه-دهندگان خدمات شخص ثالث و مشتریان باشند، خواهد بود. در واقع مدیریت زنجیـره تأمین، وظیفه یکپارچه سازي عرضه و تقاضا در داخل و میان شرکتها را بر عهده دارد.
مروری بـر چهار مشخصه زیرساخت¬ ها، استانداردهای فعالیت تامینکنندگان، وجود سیستمهای اطلاعاتی و منابع انسانی (مشـخصات یـک سیسـتم لجسـتیکی پیشـرفته) نشان میدهد که دولتها نیز در ارتقای عملکرد لجستیک کشورشان نقش کلیدی دارند. بهبود در سیستمهای لجستیکی بــا توسعه و رفع موانع اقتصادی همراه است و دولتها باید هر تلاشی بـرای ایجاد سیاستهای تشویقی جهت کارایی لجستیک کشورشان انجام دهند. خرید و تدارکات به صورت رقابتی، کمک به استاندارد سازی مستندات تجاری، مهندسـی مجدد فرآیندهای آشکار گمرکی و نصب اسـتانداردهای کیفیـت روی محصولات از جمله مهمتریـن ایـن تلاشها است. تضمیـن و برقراری امنیت موجودیها، تعیین کدهای کالایی و مکانی، تسهیل سیستمهای اطلاعاتی شرکتهای لجستیکی طرف سوم (PL3) و خصوصیسازی در مدیریت لجستیک نیز از دیگر سیاستهای تشویقی دولتها برای کارایی لجستیک کشورشان است.
بـرای این منظور، دولتها باید خط مشیها و سیاست¬هایی از قبیل کمک به توسعه زنجیرههای مشخص کالا، توسعه خدمات با چند نوع روش حمل ونقل، قرار دهی مشترک مراکز توزیع در هابها، تسهیل تجارت ترانزیت، ارتقاء و توسعه لیزینگ، برونسپاری وظایف حقالعمل کاری و هموارسازی کمکهای چندجانبه برای ارتقاء خدمات را دنبال کنند که از آنها با عنوان راهحل¬های برتر لجستیکی نام برده میشود.
در این کتاب مباحثی تخصصی در حوزه لجستیک مورد بررسی قرار گرفته است. عناوینی که در اینجا مورد بحث قرار میگیرند عبارتند از:
فصل اول- مدیریت زنجیره تامین و لجستیک Supply Chain Management and Logistics
فصل دوم- مدیریت کانالهای توزیع Distribution channels Management
فصل سوم- لجستیک الکترونیکی Electronic logistics
فصل چهارم- مدیریت حمل و نقل هوشمند Intelligent Transportation Management
فصل پنجم- اتحادیه¬های صادراتی (ایران و بین الملل) Export Unions (Iran and International)
هنوز نظری ندارید ، صدای خود را به زیر اضافه کنید!